arrow_leftarrow_rightarrow_leftButton/Goarrow_rightfacebookinstagramtwitter

Historia - Teatr Lalka

  • Historia Teatru Lalka

1945-49

  • Dziewięć osób, w tym dwie kobiety, zgromadzonych przy stole, na którym leżą odlewy główek lalek. Pośrodku siedzą: młody mężczyzna w białej koszuli, kobieta w średnim wieku, z kotem na kolanach, obok niej drobny mężczyzna w koszuli od munduru. Inni sto
    Portret w sepii młodej kobiety o wyrazistych, szczupłych rysach twarzy, z ciemnymi włosami w chłopięcej fryzurze. Ubrana jest w białą bluzkę i żakiet w biało-czarną drobną kratkę.
    1945
  • Czarno-biały portret kobiety w średnim wieku, ubranej w ciemny żakiet i jasną apaszkę. W ręku trzyma lalkę kota w kapeluszu, w zbroi i z buławą.
    1946
  • Kadr w sepii ze spektaklu z lalką olbrzymiego koguta z nieproporcjonalnie wielkim grzebieniem i ogonem, przypominającym roślinny ornament. Na nim siedzi lalka szlachcica w kontuszu, z sumiastymi wąsami i wysoko podgoloną czupryną.
    1947
  • Czarno-biały portret młodego, szczupłego mężczyzny w okularach, o jasnych, lekko falujących włosach, ostrych rysach twarzy, w czarnym płaszczu z kołnierzem. W głębi biała, nieukończona rzeźba kobiety z papier-mache.
    Na beżowym tle, na planie koła grubo wycięte, czarne, drzeworytnicze litery układają się w napis: Teatr Lalek Niebieskie Migdały Warszawa. W środku graficzna, galopująca na koniu lalka z rozwichrzoną czupryną.
    1948
  • Centralnie, na tle ozdobnej, grubej, otwieranej kraty z motywami koni i ptaków, stoją dwie małe lalki z bujnymi włosami. Zdjęcie w kolorze sepii.
    1949
  • 16 V Janina Kilian-Stanisławska, historyk sztuki i ilustratorka, deportowana ze Lwowa w 1940 roku do Związku Sowieckiego, zakłada w Samarkandzie polski Teatr Lalek Niebieskie Migdały, w ramach uzbeckiej Filharmonii Państwowej w Taszkencie.

    22 X Premiera Pani Twardowskiej Adama Mickiewicza inauguruje działalność Niebieskich Migdałów pod kierownictwem artystycznym założycielki Teatru.

  • 25 V Teatr Niebieskie Migdały zostaje repatriowany do Polski. Działa w unii z krakowskim Teatrem Groteska przy ul. Basztowej 6. Dyrekcję teatru obejmuje, graficzka i scenografka, Zofia Stanisławska-Howurkowa. Na stanowisku kierownika artystycznego pozostaje Janina Kilian-Stanisławska.

     

  • 7 IV Premiera Pani Twardowskiej w reżyserii Janiny Kilian-Stanisławskiej, ze scenografią Zofii Stanisławskiej-Howurkowej rozpoczyna działalność Teatru w Krakowie.

     

  • 1 VII Niebieskie Migdały przenoszą się do Warszawy. Dyrektorem zostaje Adam Kilian, żołnierz gen. Andersa powracający z Wielkiej Brytanii,  gdzie w Nottingham studiował architekturę w College of Art and Crafts. Kształtuje się silne przywództwo artystyczne teatru: Janina Kilian-Stanisławska - kierownik artystyczny, Zofia Stanisławska-Howurkowa – kierownik plastyczny, Jerzy Dobrzański – kierownik muzyczny.

    –  Teatr otrzymuje salę po Teatrze Jaskółka, w ruinach ulicy Marszałkowskiej 69.

    –  Janina Kilian-Stanisławska otwiera Szkołę Dramatyczną Teatru Lalek, z siedzibą przy ulicy Słupeckiej 7. Do zespołu Niebieskich Migdałów angażuje jej słuchaczy, m.in.: Jana Wilkowskiego, Władysława Pękalskiego i Czesławę Sadurzankę.

     

  • 2 II Odbywa się pierwsza premiera na warszawskiej scenie. Teatr wystawia Kopciuszka w reżyserii Kilian Stanisławskiej, z dekoracjami Kiliana i lalkami Howurkowej.

     

1950-59

  • Scena ze spektaklu przedstawia wnętrze, ukazane w perspektywie, którego przestrzeń wypełnia prosty, ciężki stół. Po obu jego stronach zajmuje miejsce sześć płaskich lalek. Twarze męskich postaci okalają fryzury „na pazia” i długie brody ze sznurka.
    1950
  • Plakat z namalowanym chłopcem-krakowiakiem w czerwonej czapce i kubraku, w towarzystwie lisa i niedźwiedzia, na tle ażurowych sylwetek drzew porastających niebieską górę. Całość ujęta w brązowe ramy. Pod spodem napis: Maciej Kłosek. Państwowy Teatr Lalka.
    1951
  • 16-osobowy zespół kobiet i mężczyzn w dwóch rzędach. W pierwszym z nich to osoby siedzące, w drugim – stojące. Trzynaścioro z nich trzyma upozowane lalki ubrane w polskie stroje ludowe.
    1952
  • Osiem osób z lalkami zwierząt i ptaków w rękach, pozuje w dwóch rzędach do zdjęcia w sepii. Po środku siedzi starszy mężczyzna w marynarce z klarnetem na kolanach.
    1953
  • Czarno-biały obraz dekoracji na planie trójkąta: trzy prawdziwe sosny naturalnej wielkości. Ich korony zbiegają się ku górze. Pomiędzy, u ich podnóża, w wydrążonym pniu drzewa - gród zwieńczony kopułą z krzyżem. Po jego lewej stronie lalka cara.
    1954
  • Kolorowy plakat. U góry biały napis na fioletowym polu: J. Ch. Andersen, adaptacja H. Januszewska, Krzesiwo. Poniżej rozmieszczone, jeden pod drugim, bliźniaczo podobne trzy psy: zielony, różowy i niebieski. Na ich tle - żołnierz w czarnym mundurze.
    Czarno-biały portret młodej kobiety otulonej grubą kraciastą chustą, spod której wysuwają się na czoło ciemne włosy. Oczy ma skierowane ku górze. W prawej ręce trzyma biały kwiat. Drugą podtrzymuje wiklinowy kosz z kwiatami postawiony na kolanach.
    1955
  • Czarno-biały kadr: z otworu ścianki wychyla się młody mężczyzna w czarnym kapeluszu i swetrze. Prawą ręką gestykuluje, w lewej trzyma rozpadający się trzewik. Na górnej krawędzi ścianki trzy lalki: w mundurze, todze i surducie.
    Afisz. Dwie trzecie zajmują podłużne, biało-żółte regularne pasy. Na nich w różowym owalnym polu napis: L. Moszczyński, J. Wilkowski „Guignol w tarapatach”. Znad górnej krawędzi pasów wystaje do połowy, naszkicowana lalka: okrągła główka z bujną czupryną.
    1956
  • Przy fortepianie siedzi młody mężczyzna w smokingu i białej koszuli, z włosami zaczesanymi gładko do tyłu. Za nim, na stojaku, nutowy zapis utworu. Na klawiaturze siedzą dwie podobne do siebie pacynki- chłopca i dziewczynki o włóczkowych włosach. Sepia.
    1957
  • Portret lalki starego górala, z wydatnym orlim nosem, długimi siwymi włosami i wąsami, grającego na skrzypcach. Na głowie góralski kapelusz z otokiem z muszelek, spod którego spoglądają szkliste oczy.
    "Ludowy” obrazek nieba. Na niebieskiej chmurze drewniana brama, w niej św. Piotr z siwą brodą, złotą aureolą, w purpurowych szatach, z kluczem. U jego stóp stary góral. Po bokach twarze aniołów.
    1958
  • Czarno-biały kadr sceny podzielonej w poziomie na dwa plany. Pośrodku górnego - lalka starego górala ze skrzypcami. Po obu jego stronach, w jednym szeregu, ustawione po trzy lalki aniołów ze strzelistymi skrzydłami. Poniżej, lalka tatrzańskiego zbójnika.
    13-osobowy zespół z lalkami na tle powiększonej fotografii Paryża. W pierwszym rzędzie pośrodku, na wiklinowym koszu, młody mężczyzna w czarnym kapeluszu i swetrze. Z jego prawej strony młoda kobieta z lalkę chłopca z czarną czupryną. Sepia.
    1959
  • – Teatr Niebieskie Migdały zostaje upaństwowiony.

    11 II Premiera Bajki o rybaku i rybce Puszkina – spektaklu uznanego za największe osiągnięcie reżyserskie Janiny Kilian-Stanisławskiej (z dekoracjami Kiliana i lalkami Howurkowej).

    1 IX  Szkoła Dramatyczna Teatru Lalek Kilian-Stanisławskiej zostaje upaństwowiona.

    – W listopadzie funkcję kierownika artystycznego Niebieskich Migdałów obejmuje Władysław Jarema, który zmienia nazwę placówki na Teatr Lalka. Dyrektorem zostaje Jan Zakrzewski. Za nowej dyrekcji, która przetrwa zaledwie rok, Janina Kilian-Stanisławska pozostaje w zespole jako reżyser, a Adam Kilian pełni w nim obowiązki scenografa.

     

  • – Po rezygnacji  Jaremy i Zakrzewskiego Ministerstwo Kultury i Sztuki powierza na okres przejściowy obowiązki kierownika artystycznego Lalki Janowi Wilkowskiemu.

     21 XI W sali Stołecznej Rady Narodowej przy ul. Polnej 26  odbywa się premiera Macieja Kłoska w inscenizacji Władysława Jaremy, w reżyserii Jana Wilkowskiego,  z dekoracjami Jerzego Tchórzewskiego, lalkami Jerzego i Lidii Skarżyńskich.

     

  • – Kierownictwo artystyczne Lalki obejmuje Jan Wilkowski – rysownik, aktor i reżyser. Ma wówczas 27 lat.

    21 VI Premiera Zielonego mosteczka Jerzego Zaborowskiego. Reżyserem jest Jan Wilkowski, scenografem – Adam Kilian (scena w Centralnym Domu Dziecka przy ul. Brackiej).

    – Teatr boryka się z kłopotami lokalowymi i organizacyjnymi.

    27 VI Szkołę Dramatyczną Teatru Lalek Kilian-Stanisławskiej opuszcza ostatni rocznik absolwentów.

    31 VII Następuje likwidacja szkoły. W jej obronie występuje jedynie Jan Sztaudynger pisząc, że „atakowanie szkoły to czarna plama na lalkarstwie”.

     

  • 1 XI Dyrektorem Teatru Lalka zostaje Stanisława Bojarowa. Będzie kierować Teatrem przez 17 lat.

  • 7 VII Premierą Wielkiego Iwana Preobrażeńskiego i Obrazcowa  (reżyseria Jan Wilkowski, dekoracje  –   Adam Kilian, lalki – Zofia Stanisławska-Howurkowa) zostaje otwarta nowa siedziba Lalki przy ulicy Świerczewskiego 76, w dawnej ewangelickiej kaplicy Zuga.  „W przypadku Iwana teatr lalek zyskał wymiar teatru ogromnego. Proporcje małej lalki cara w stosunku do dwunastometrowych drzew były takie, jakich nie spotkałem w żadnym teatrze operowym.” (Adam Kilian)

  • 22 VII  Ma miejsce wielkie otwarcie stałej siedziby w Pałacu Kultury i Nauki premierą Krzesiwa Andersena, w adaptacji Hanny Januszewskiej, w reżyserii Jana Wilkowskiego, ze scenografią Adama Kiliana i lalkami Zofii Stanisławskiej-Howurkowej. Muzykę do przedstawienia komponuje Jerzy Dobrzański. Krzesiwo jest pierwszym widowiskiem realizowanym z rozmachem, wykorzystującym warunki nowoczesnego teatru. Jego premiera stanowi cezurę w dziejach Teatru Lalka.

     

  • 21 III  Premiera Guignola w tarapatach Leona Moszczyńskiego i Jana Wilkowskiego, w reżyserii Wilkowskiego, ze scenografią i lalkami Kiliana. Przedstawienie wyznacza nowe kierunki w polskim i europejskim teatrze lalek. Guignola transmituje telewizja. Dwa lata później spektakl otrzymuje Grand Prix i Złoty Medal na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bukareszcie. Sukces w Rumunii przynosi twórcom Guignola rozgłos w kręgach światowego lalkarstwa.

     

  • 11 V Premiera przedstawienia Zaczarowany fortepian. Wilkowski jest jego autorem, reżyserem i wykonawcą jedynej postaci żywoplanowej, Violiniego Smutka. Adam Kilian projektuje scenografię i lalki. Telewizja transmituje także i ten spektakl.

  • 23 XII Lalka daje premierę widowiska O Zwyrtale Muzykancie, czyli jak się góral dostał do nieba wg Przerwy-Tetmajera w inscenizacji i reżyserii Jana Wilkowskiego, w scenografii i z lalkami Adama Kiliana, z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. „Przedstawienie pozostało do dnia dzisiejszego największym osiągnięciem polskiego teatru lalek” – pisze po latach Henryk Jurkowski.

     

  • 31 I Teatr Lalka obchodzi jubileusz 15-lecia działalności.

    3 – 18 VI Teatr występuje podczas Sezonu Teatru Narodów w Paryżu z Guignolem w tarapatachZwyrtałą Muzykantem. Jan Wilkowski  zostaje wyróżniony Dyplomem Młodej Krytyki jako „najwybitniejszy lalkarz sezonu”. Następnie oba spektakle pokazywane są na festiwalach w Czechosłowacji i w Wiedniu.

    – Adam Kilian otrzymuje Medal Komisji Edukacji Narodowej.

     

1960-69

  • Lalki-maski czterech postaci z wikliny, na bazie brył geometrycznych. Pierwsza i czwarta - z połowy kuli jako korpusu i kuli-głowy. Druga to wysoki stożek z ptasio-ludzką maską. Trzecia to kule połączone pierścieniem z ptasio-ludzką maską.
    Projekty trzech postaci z brył geometrycznych naszkicowanych cienką kreską. Pierwsza – z głową-kulą zwieńczoną czapką w kształcie lejka. Kolejna to wysoki, wąski stożek przecięty w połowie. Trzecią tworzą dwie kule połączone w pionie pierścieniem.
    1960
  • Chłopiec z parasolem i dwukrotnie od niego wyższa człekokształtna postać tygrysa z włóczki, w szeroki pasy, idą odwróceni tyłem trzymając się za ręce. W tle fontanna i miejskie budynki. Zdjęcie w sepii.
    1962
  • "Ludowy", malowany obraz Archanioła w złotej aureoli, w czerwonej szacie, z ognistym mieczem, stojącego na chmurze, na niebieskim tle. U jego stóp siedzi mała postać starego górala.
    1963
  • Czarno-biały portret młodego mężczyzny w okularach. Mężczyzna, ubrany w kraciastą koszulę i blezer, trzyma w jednej dłoni lalkę – drewnianą rzeźbę żołnierza, w drugiej zaś pędzel gotowy do ostatniej korekty.
    1964
  • Plakat z graficznym rysunkiem Wieży Eiffla zwieńczonej główką lalki chłopca z bujną czupryną i zadartym noskiem. Kontur wieży stanowi sylwetkę chłopca. Z prawej strony - ślady czerwonej i niebieskiej kredki, z lewej – odręczny napis Guignol w tarapatach.
    1966
  • Czarno-biały portret lalki krasnoludka wykonanej z włóczki. Poszczególne elementy lalki wyróżnia faktura splotu. Główkę z ruchomą gębą, oczkami jak guziczki i zadartym nosem, okrywa wysoka czapeczka. Tułów lalki skrywa długa broda.
    1967
  • Czarno-biały kadr sceny w lesie. Jego obraz tworzą 4 bryty materii zwisającej z góry sceny, z przetworzonymi motywami roślinnymi. W tej scenerii - lalka z długim nosem i czarnymi lokami oraz lalki lisa i kota w ludzkim przebraniu.
    1968
  • Portret w sepii mężczyzny w średnim wieku, ubranego w białą koszulę z wyłożonym kołnierzem. Twarz ma pociągłą,  wzrok skupiony, włosy ciemne zaczesane do góry.
    1969
  • 25 III  Premiera Tymoteusza Rymcimci  Jana Wilkowskiego, w reżyserii autora i w scenografii Adama Kiliana, zwiastuje serię sztuk o przygodach misia Tymoteusza, wystawianych na scenach polskich i zagranicznych, od Japonii po Amerykę.

    28 III Zwyrtała reprezentuje Polskę na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Brunszwiku. Rok później, w czerwcu, pokazywany jest aż siedem razy podczas włoskiego IV Festiwalu dei Due Mondi w Spoleto oraz dwukrotnie w Turynie.

    10 VI Premiera Zaklętego rumaka Zbigniewa Kopalki wg Leśmiana  wnosi do teatru lalek nowe tworzywo form scenicznych. Kilian projektuje po raz pierwszy lalki i maski  z wikliny.

     

  • 23 III Odbywa się premiera Tygrysa Pietrka Januszewskiej i Wilkowskiego, w reżyserii Jana Wilkowskiego i w scenografii Adama Kiliana.

    19 IV Tygrys Pietrek zostaje nagrodzony Dyplomem Prezydium UNIMA na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Warszawie, towarzyszącym VIII Kongresowi UNIMA.

     

  • 1 – 22 V Przedstawienie O Zwyrtale Muzykancie odbywa tournée po Szwecji (Norrkoping, Göteborg, Sztokholm). Zespół daje występ także w Helsinkach w Finlandii.

    22 VII Adam Kilian zostaje laureatem nagrody II stopnia Ministra Kultury i Sztuki za twórczość scenograficzną w Teatrze Lalka oraz za oryginalną scenografię do Wesela Wyspiańskiego w Teatrze Dramatycznym w Szczecinie.

     

  • 12 VII – 30 VIII Adam Kilian i Jan Wilkowski goszczą w USA na zaproszenie Departamentu Stanu.

     

  • 13 – 20 II  W ramach Dni Kultury Polskiej w Szwecji, Lalka występuje z Guignolem w tarapatach w Sztokholmie i w Upsali.

     

  • 15 II Premiera sztuki My i krasnoludki Jana Wilkowskiego, jego ostatniej realizacji w okresie kierowania Lalką. 

    22 VII Teatr Lalka otrzymuje Srebrną Szopkę przyznaną przez Polski Ośrodek Lalkarski UNIMA w uznaniu zasług dla rozwoju teatru lalek.

     

  • 27 VII Premiera Pinokia Carla Collodi’ego w reżyserii Janiny Kilian-Stanisławskiej, ze scenografią Adama Kiliana.

  • 31 X Jan Wilkowski zostaje odwołany z funkcji kierownika artystycznego i reżysera Lalki. Bezpośrednią przyczyną jest decyzja cenzury o wstrzymaniu prób do spektaklu Wilkowskiego i Kiliana Wicek warszawiak wg Kornela Makuszyńskiego.

    15 XI Kierownictwo artystyczne Lalki obejmuje Julianna Całkowa, dotychczasowa dyrektor i kierownik artystyczny Teatru Lalki Tęcza w Słupsku. Funkcję dyrektora pełni do 1978 roku.

     

1970-79

  • Niebieska, prostokątna okładka. U góry na białym polu znak firmowy w kolorze fioletowym na planie koła. W dolnym lewym rogu naszkicowany profil lalki chłopca ze sterczącą czupryną i okrągłą główką. U dołu napis: Niebieskie Migdały, Samarkanda, Teatr Lalka.
    Czarno-białe zdjęcie grupowe na tle kurtyny. Na pierwszym planie: stolik z bukietami kwiatów, obok kilkuletni chłopiec z pacynką skrzata. Z prawej, w fotelu, siwa kobieta w starszym wieku, w jasnej bluzce z żabotem i ciemnym kostiumie.
    1970
  • Czarno-białe zdjęcie młodego mężczyzny w okularach, z ciemnymi włosami. Ubrany w ciemną koszulę i krawat, stoi z dłońmi podpartymi na biodrach. Patrzy na leżące na wielkim stole, rekwizyty i dekoracyjne detale. Za nim: kubły, kadź i kawałki tkanin.
    1972
  • Czarno-biały kadr ze spektaklu przedstawia taniec ptaków. Pośrodku męska postać w masce ptaka z koroną, w białej rubaszce i ciemnych spodniach, z przyczepioną zwiewną tkaniną, imitującą rozpostarte skrzydła. Po jej obu stronach podobne postaci kobiece.
    1973
  • Czarno-biały kadr z oddziałem kawaleryjskim w wojennym szyku. Kompozycja trzypoziomowa. U góry lalki ułanów na koniach - płaskie sylwetki o ostrych konturach. Poniżej, z prawej - lalki dziewcząt. Na pierwszym planie  -  dwóch żołnierzy na koniach i lalka z
    Kolorowy plakat z wysmukłą drewnianą figurą. Wygięty w pałąk kołek został przeistoczony w żołnierza w ułańskim czako i granatowej kurtce z różowym kołnierzem. Lalka maszeruje z karabinem na ramieniu. U dołu tytuł: O kołku w płocie, co służył w piechocie.
    1974
  • Czarno-biały kadr ze spektaklu: na tle białej kurtyny biegnie pięć ludzkich postaci w ptasich maskach, z przyczepionymi do rąk tkaninami. Nieco wyżej stoi postać w masce wojownika. W rękach trzyma łuk wymierzony w ptaki.
    1975
  • Na ciemno-niebieskim tle wiszą cztery dzwony: średni, jasno-niebieski, z napisem XXX (cyfry rzymskie), wielki, ciemno-różowy z napisem Teatr Lalka oraz dwa małe - żółty i czerwony. U dołu lalka chłopca ze strzechą włosów pociąga za wielki.
    Czarno-biały kadr z hordą zmultiplikowanych lalek tatarskich żołnierzy na scenie. Ich skośnookie wąsate głowy nakrywają wielkie poduchy. Uzbrojone są w tarcze i miecze. Maleją ku górze, tworząc perspektywę obrazu. W oddali płonie ogień.
    1977
  • 1979
  • 18 VI Janina Kilian-Stanisławska obchodzi podwójny jubileusz: 40-lecie pracy artystycznej i 25-lecie pracy w teatrze. Dorobek artystki liczy 21 wyreżyserowanych przedstawień oraz 74 absolwentów Państwowej Szkoły Dramatycznej Teatru Lalek.

    Janina Kilian-Stanisławska otrzymuje Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

     

  • 18 VI Otwarcie wystawy Polska, teatr i społeczeństwo w Muzeum Etnograficznym w Neuchâtel (Szwajcaria) prezentującej m.in. prace scenograficzne Zofii Stanisławskiej-Howurkowej (Pani Twardowska, Krzesiwo) i Adama Kiliana (O Zwyrtale Muzykancie, Od Warszawy do Krakowa, Lodoiska).

     

  • 26 IX Premiera Pańcztantry, czyli mądrości Indii ksiąg pięcioro w adaptacji Krystyny Krajcewicz, w reżyserii Julianny Całkowej i w scenografii Adama Kiliana.

     

  • – Adam Kilian zostaje Kawalerem Orderu Uśmiechu.

    12 IX Premiera spektaklu O kołku w płocie, co służył w piechocie Mirosława Łebkowskiego i Stanisława Wernera, w reżyserii Julianny Całkowej, ze scenografią i lalkami Adama Kiliana.

    11 XI W Warszawie umiera założycielka Teatru, Janina Kilian-Stanisławska, związana z nim przez 31 lat.

     

  • 2-9 V Po ośmiu latach przerwy w występach przed festiwalową publicznością, Teatr uczestniczy w VI Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej ze spektaklem Pańczatantra.

     

  • 30 V Jubileusz 30-lecia Teatru (liczony od pierwszej premiery Niebieskich Migdałów w Krakowie). Lalka zaprasza na Tryptyk jubileuszowy, złożony z fragmentów przedstawień: Pańcztantra, O kołku w płocie i Szopka warszawska.

     

  • 1.I Powołanie na stanowisko dyrektora i kierownika artystycznego Władysława Tomasza Stecewicza, absolwenta reżyserii DAMU w Pradze, aktora i reżysera Teatru Lalka.

     

1980-89

  • Czarno-biały kadr: na pierwszym planie lalka starego krasnala o okrągłych oczach, haczykowatym nosie i spiczastej brodzie, w wysokiej czapce. Jego wielkie dłonie wskazują na witryną z napisem SKLEP Z ZABAWKAMI.
    1980
  • 1981
  • 1982
  • Kolorowy kadr: wnętrze pałacu z białych draperii, z królem i parą heroldów w maskach. Na pierwszym planie dwaj rycerze w maskach, wiklinowych szyszakach i zbrojach, na wiklinowych koniach z czerwonymi derkami. Stanowią jedność na wzór Lajkonika.
    1986
  • Projekt lalki smoka animowanego przez czterech aktorów, ukrytych w jego wnętrzu. Smok jest bogato zdobiony ornamentami kwiatowym, wzorkami i szlaczkami w różnych odcieniach zieleni, fioletu i różu.
    1987
  • Czarno-biały portret kobiety w średnim wieku, ubranej w czarny golf i żakiet w czarno-białą kratkę. Twarz ma owalną, ujętą w półprofilu, spojrzenie melancholijne skierowane w lewą stronę. Włosy ciemne, krótko ostrzyżone z grzywką opadającą na czoło.
    Czarno-biały portret mężczyzny w średnim wieku, w białej koszuli, nakrapianym krawacie i marynarce w czarno-białą kratkę. Twarz ma pociągłą, wzrok wyrazisty, włosy szpakowate, zaczesane do góry.
    1988
  • Kolorowy portret mężczyzny w średnim wieku, w białej koszuli, wzorzystym krawacie i ciemnej marynarce, zatrzymanego w ruchu gestykulujących rąk. Ma krótko ostrzyżone, siwe włosy i siwy zarost na twarzy.
    1989
  • 11 X Podczas 14 PIF-u, Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek w Języku Esperanto w Zagrzebiu (Jugosławia), Teatr otrzymuje II nagrodę za spektakl  Sklep z zabawkami Alexandru Popescu w reżyserii Tomasza Stecewicza, a Adam Kilian wyróżnienie za scenografię do spektaklu.

     

  • 14 XII W dzień po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego, członkowie Solidarności zabraniają wstępu do Teatru jego dyrektorowi.

     
  • 30 XI Prezydent Warszawy odwołuje Władysława T. Stecewicza. PO dyrektora, a następnie dyrektorem zostaje Zenon Kaszubski.

    – Rok później kierownictwo artystyczne na dwa lata obejmuje aktor teatralny i telewizyjny Janusz Kłosiński.

     
  • 1 IX Kierownikiem artystycznym, a następnie dyrektorem artystycznym, zostaje Włodzimierz Fełenczak, aktor-lalkarz, reżyser z dyplomem praskiej DAMU, wcześniej kierujący scenami w Lublinie i w Opolu. Stanowisko kierownika literackiego teatr powierza Bożenie Frankowskiej, historykowi i krytykowi teatru.

    23 XI Premiera widowiska O straszliwym smoku i dzielnym szewczyku, prześlicznej królewnie i Królu Gwoździku Marii Kownackiej, w inscenizacji, reżyserii i choreografii Edwarda Dobraczyńskiego, w scenografii Adama Kiliana.

  • 1 IX Do zespołu aktorskiego angażują się Grzegorz Feluś i Roman Holc, wcześniej związani z Teatrem Guliwer w Warszawie.

    19 – 25 X Twórcy przedstawienia O straszliwym smoku zostają uhonorowani przez jury XIII Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu. Adam Kilian otrzymuje wyróżnienie za scenografię, a Bogumił Pasternak za muzykę do spektaklu.

     

  • 18 V na stanowisko dyrektora teatru zostaje powołany Jan Woronko, działacz kultury. Nowym kierownikiem literackim zostaje Joanna Rogacka, naczelna redaktor kwartalnika „Teatr Lalek”, kierownikiem plastycznym Adam Kilian.

     

  • 1 VI Dyrektorem artystycznym zostaje Krzysztof Rau, który pozyskuje do współpracy, w charakterze konsultanta programowego, Jana Wilkowskiego. Jednocześnie angażuje do zespołu aktorskiego grupę młodych absolwentów białostockiego wydziału lalkarskiego: Dorotę Dąbek, Izabelę Dąbrowską, Beatę Duda-Perzynę, Andrzeja Perzynę, Martę Rau, Piotra Tomaszewskiego i Macieja Urbana.

1990-99

  • Kolorowy kadr: na pierwszym planie siedzi młody mężczyzna w białym fartuchu obserwujący tańczące przed nim na stoliku, porcelanowe figurki. W głębi odbywa się powtórzenie sceny tańca w planie żywym, wykonywanej przez dwoje aktorów kostiumach z XVIII w.
    1990
  • Na szarym tle brązowa, leżąca ludzka postać w czerwonych butach unosi do góry nogi. W ustach trzyma końcówki czerwonych zwisających z butów sznurowadeł. Pod spodem napis: Jan Tajemnik, Teatr Lalka.
    1991
  • Stłoczone twarze ludzi i lalek, pozujących do czarno-białego zdjęcia, tworzą piramidę. Rzeźbione twarze lalek, o przerysowanym grymasie, wskazują na ich przynależność do plebejskiej społeczności. Wśród lalek także postaci: pustelnika, diabła i śmierci.
    1992
  • Kolorowa fotografia dwóch aniołów-bliźniaków z bierwion o surowej fakturze. Ich elementy wyciosano pod kątem prostym: pobielone skrzydła, błękitne komże, złożone do modlitwy dłonie, okrągłe główki z żółtymi aureolami i włosami.
    Plakat w czarnej ramie z napisem: Medyk. Centralnie: obraz Breugela „Leczenie głupoty”. Na tle pejzażu cztery postaci: mężczyzna z lejkiem na głowie przekłuwa czaszkę siedzącemu przed nim, siwy mężczyzna z dzbanem, kobieta z czerwoną księgą na głowie.
    1993
  • Okładka programu: rysunek czarno-białej maski drapieżnika ze skośnymi oczami i nałożony na nią szkic istoty ludzkiej. Na fioletowym tle dorysowano hełm z rogami byka, bufiaste rękawy i nogi w przysiadzie. Pod nim napis: Bestia i Piękna.
    Rysunek ołówkiem na żółtym tle: dziesięć baśniowych stworków. Główki zwierząt takich, jak myszki, świnki, słonik czy konik morski zdobione są kapelusikami w kształcie lejków i wielkimi kryzami. Ich postać skrywają powłóczyste szatki.
    1994
  • Okładka programu: na brązowym tle czarno-brązowy drzeworyt z siedzącą na cokole figurą Chrystusa Frasobliwego w aureoli z gwiazd i wiejskim kościołem w drugim planie. Pod ilustracją napis: Jan Wilkowski, Spowiedź w drewnie.
    Plakat: dwa uzupełniające się portrety: chłopca - uproszczona kompozycja twarzy z patyczków i koralika na czerwonym tle i męski profil jak maska z białych podłużnych klocków. U góry napis: Zygmunt Smandzik, Orfeusz.
    1995
  • W środku, w pomarańczowym świetle, postać młodego mężczyzny z długimi włosami i brodą podtrzymującego przed sobą, za ręce, czarnoskórą postać z pomalowaną twarzą, w białej spódnicy. W głębi stoją beczki.
    W pomarańczowym świetle stoi centralnie młody mężczyzna z długi włosami i brodą w szerokich spodniach i płóciennej koszuli. W ręku przed sobą trzyma drewnianego psa na kółkach.
    1996
  • Dwaj starsi panowie, w ciemnych garniturach, klęczą na tle sylwetki namalowanego amarantowego dzwonu. Mężczyzna z prawej ma bujną czuprynę i siwy zarost. Prawą dłoń trzyma na piersi. Drugi, w okularach, włosy ma siwe, czoło wysokie, twarz uśmiechniętą.
    1997
  • Kolorowy kadr: dominuje groźna postać w masce z metalowego szmelcu. Głowę tworzy hełm z pióropuszem zębatych pił i koła. Oczy ogniście czerwone, łapy na sprężynach. Z potworem walczą tłumnie niepozorne "domowe" laleczki: frędzle, trzepaczka.
    1998
  • Grupa postaci, na czarnym tle, w żółtym świetle, ubranych w białe greckie tuniki i peruki siedzi lub stoi na podwyższeniu - pozują do zdjęcia.
    1999
  • 3 – 5 V Teatr występuje w Szwecji z przedstawieniem Byczek Fernando Munro Leafa, w zespołowej reżyserii, na III Internationella Dockteater Festivalen w Lund.

    26 VI – 3 VII Na zaproszenie Krymskiego Teatru Lalek zespół Lalki gra w Eupatorii, Simferopolu, Jałcie spektakl Figurki pana Gracjana Żywii Karasińskiej-Fluks, w reżyserii Krzysztofa Raua, w scenografii Adama Kiliana.

     

  • 1 I Teatr Lalka, decyzją Ministerstwa Kultury, uzyskuje status państwowej instytucji kultury.

    5 I Premiera Jana Tajemnika Leśmiana, w reżyserii Ewy Sokół-Maleszy i w scenografii Mikołaja Maleszy.

    1 II Po 17 latach wraca do Teatru Lalka Michał Burbo, doświadczony aktor warszawskich scen lalkowych. 

    1 IX Dołącza do zespołu Piotr Tworek.

    21 – 27 X Jan Tajemnik zostaje uznany za wydarzenie XV Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu. Nagrody otrzymują: Mikołaj Malesza za scenografię (I), Waldemar Wróblewski za muzykę (I), Ewa Sokół-Malesza za reżyserię (III) oraz aktorzy: dwie równorzędne nagrody pierwsze – Roman Holc za rolę Piórkowskiego i Beata Duda-Perzyna za rolę Anioła; dwie równorzędne nagrody drugie – Michał Burbo za rolę Jana Tajemnika oraz Grzegorz Feluś za rolę Upiora i Księżyca. Mirosława Płońska-Bartsch otrzymuje wyróżnienie za współpracę animacyjną.

     

  • 1 I Zarządzeniem Wojewody Warszawskiego następuje połączenie warszawskich teatrów: Lalki i Fraszki. Do zespołu aktorskiego przechodzą m.in. Anna Porusiło-Dużyńska i Wojciech Słupiński.

    28 II Krzysztof Rau składa rezygnację z funkcji dyrektora artystycznego. W teatrze pozostaje do końca sezonu.

    – Kierownictwo artystyczne Lalki  obejmuje na okres dwóch sezonów Wojciech Szelachowski, absolwent białostockiego Wydziału Sztuki Lalkarskiej, autor tekstów scenicznych, jednocześnie dyrektor artystyczny BTL-u. Szelachowski angażuje kolejnych członków zespołu aktorskiego: Agnieszkę Kulikowską i Tomasza Mazurka  oraz Anetę Jucejko-Pałęcką i Wojciecha Pałęckiego.

     

  • 7 III Premiera Medyka wg Gustawa Morcinka w nowej inscenizacji Piotra Tomaszuka i w scenografii Mikołaja Maleszy.

    18 XII Premiera Dialogu na Święto Narodzenia Chrystusa Pana w opracowaniu filologicznym tekstu Juliana Lewańskiego, w reżyserii Wojciecha Kobrzyńskiego. Autorem scenografii i lalek jest Rajmund Strzelecki.

  • 14 II Premiera Robinsona Crusoe Defoe przygotowana we współpracy z twórcami słowackimi: reżyserem Ondrejem Spišákiem i scenografem Františkiem Liptákiem. Spektakl jest wielokrotnie nagradzany i pokazywany na festiwalach w kraju i za granicą.

    1 IX Kierownikiem artystycznym zostaje Joanna Rogacka, dotychczasowy kierownik literacki.

    10 IX 45-lecie pracy artystycznej Adama Kiliana teatr świętuje premierą Bestii i Pięknej Stanisława Grochowiaka, w reżyserii syna artysty –  Jarosława, z muzyką Andrzeja Kurylewicza.

    9 – 16 X Robinson Crusoe zdobywa Grand Prix – nagrodę jury dziecięcego Złoty Piernik podczas I Toruńskich Spotkań Teatrów Lalek.

    13 XII Premiera widowiska Rudy Dżil i jego pies wg J.R.R. Tolkiena w reżyserii Ondreja Spišáka, ze scenografią Ivana Hudáka.  

  • 1 IX Teatr angażuje do zespołu dwoje absolwentów białostockiego Wydziału Lalkarskiego: Anetę Harasimczuk i Waldemara Doleckiego.

    24 IX Premiera autorskiego spektaklu Zygmunta Smandzika Orfeusz. To pierwsza realizacja twórcy legendarnych przedstawień po blisko 20 latach. 

    9 – 10 XII Teatr Lalka  świętuje swoje 50-lecie. Program rocznicowych obchodów otwiera parada gwiazd: artystów i bohaterów przedstawień prowadzonych przez parę cyrkowych wielbłądów. Podczas dwóch jubileuszowych wieczorów odbywają się trzy premiery: dla dzieci Opowieść Wigilijna Dickensa, w reżyserii Mariána Pecko i dla dorosłej widowni Spowiedź w drewnie Jana Wilkowskiego oraz Odkrycie Wojciecha Szelachowskiego w reżyserii autora.

     

  • 21 I Na zaproszenie słowackiego Bábkovego Divadla teatr występuje gościnnie w Nitrze z Robinsonem Crusoe.

    13 IV Prapremiera polska w teatrze lalek „szkockiej tragedii” Szekspira Makbet w baśniowej interpretacji debiutujących twórców: Artura Tyszkiewicza (dyplom reżyserski PWST) i Katarzyny Proniewskiej (dyplom scenograficzny ASP).

    14 IX Premiera baśni opartej na motywach japońskich legend Opowieść o miłości, o drzewie i o tobie w inscenizacji czeskiego reżysera Petra Nosálka.

    1 X W Bańskiej Bystricy na Słowacji, podczas festiwalu Bábkárska Bystrica Lalka prezentuje spektakl Zygmunta Smandzika Orfeusz.

  • 5 IV Premiera Wyprawy do wnętrza ziemi wg Verne’a w reżyserii Ondreja Spišáka, ze scenografią Františka Liptáka i muzyką Krzysztofa Dziermy.

    12 X Wyprawa do wnętrza ziemi zdobywa Grand Prix jury dziecięcego na IV Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek. Jury profesjonalne honoruje Ondreja Spišáka nagrodą za reżyserię, a zespół aktorski zostaje wyróżniony nagrodą ZASP.

    6 XII  Szopka krakowska T. i St. Estreicherów – premiera nowej wersji dawnej inscenizacji Bohdana Radkowskiego i Adama Kiliana.

    21 XII W Warszawie umiera Jan Wilkowski – wybitny artysta, aktor, reżyser, autor utworów dramatycznych, pedagog.

     

  • 23 II Dzień poświęcony pamięci Jana Wilkowskiego –  sesja naukowa o artyście i jego dziele, Teatr gra autotematyczny spektakl Wilkowskiego Spowiedź w drewnie i zaprasza na wieczór wspomnień o wielkim lalkarzu.

    3 IV W Bielsku-Białej na XVIII Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Lalkarskiej premiera, zrealizowanego w Teatrze Lalka, spektaklu autorskiego Mikołaja Maleszy pt. Pamiętaj o mnie.

    31 V – 6 VI Odbywa się I Warszawski Pałac Teatralny, czyli Małe Warszawskie Spotkania Teatralne, którego organizatorem jest Teatr Lalka

    26 VI Teatr przebywa w Chorwacji. Na 38. International Children’s Festival w Szybeniku gra spektakl Rudy Dżil i jego pies wg Tolkiena.

    1 IX  Teatr angażuje do zespołu Monikę Babulę, absolwentkę białostockiego Wydziału Sztuki Lalkarskiej.

    6 XII Wyprawa do wnętra ziemi otrzymuje Atest przyznany przez Polski Ośrodek ASSITEJ.

    12 XII Adam Kilian obchodzi 50-lecie pracy artystycznej. Kulminacją jubileuszu jest premiera spektaklu Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata wg Zofii Kossak, w adaptacji i reżyserii Jarosława Kiliana i w scenografii Kiliana-seniora.

     

  • 19 XII Premiera Odysei wg Homera, w przekładzie Lucjana Siemieńskiego. Epos Homerycki adaptuje i reżyseruje Ondrej Spišák we współpracy z Ivanem Hudákiem (scenografia) i Krzysztofem Dziermą (muzyka).

     – Spektakl Jarosława i Adama Kilianów Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata otrzymuje Atest decyzją PO ASSITEJ.

2000

  • Kolorowy plakat: okno z podziałem na mniejsze okienka i lufciki, przez które widać malarskie obrazy. W górnym oknie - wiejski pejzaż. Poniżej - gospodarstwo farmera. Obok, po lewej - olbrzym, po prawej - skrzydlaty smok. U dołu napis: Rudy Dżil i jego pies
    2000
  • Mężczyzna w tunice, w peruce i z brodą ze sznurka, trzyma przed sobą małą scenkę na której stoją lalki ubrane w białe tuniki i peruki.
    2001
  • Plansza z projektem scenograficznym: malarski obraz w kolorach czerni, brązu, szarości i bieli. U góry, na piedestałach, greccy bogowie w białych, drapowanych kostiumach. U dołu: projekty lalek ludzi, zwierząt i rekwizytów.
    2002
  • Kolorowy portret starszego, siwego mężczyzny w koszuli w zielono-białą kratę i w ciemnej marynarce. Twarz ma uśmiechniętą, czoło wysokie, oczy przesłonięte dużą powierzchnią szkieł w drucianej złotej oprawie.
    2003
  • Na pierwszym planie dwie dziecięce porcelanowe lalki króla i królowej siedzą na przystrojonych białymi pióropuszami tronach.  Za nimi stojąca plecami do siebie para: kobieta w srebrnej masce i sukni, on: w czarno-srebrnej masce i w czarno-białym kostiumie.
    2004
  • Na różowym tle namalowany portret dziewczynki o dużych oczach, w białym kołnierzu. Włosy zastępuje okalająca głowę, zwisająca lalka w fioletowej szacie. Znad dolnej krawędzi wysunięta dłoń trzyma czerwony tulipan. Napis: Urodziny Infantki.Teatr Lalka.
    2005
  • Niemal całe zdjęcie wypełnia, ukazana na błękitnym tle, wielka postać kroczącego mężczyzny, z długą, rudą brodą; ubranego w wysokie buty i cylinder. Pod jego nogami znajduje się mała marionetka króla.
    2006
  • Na tle gablot i ściany z ekspozycją ilustracji książek, stoi kobieta w średnim wieku, w krótkich, ciemnych włosach. W ręku ma wydawnictwo „Korczak i dzieci”. Obok starszy, siwy mężczyzna w marynarce i krawacie. Tyłem, kobieta o blond włosach. Rozmawiają.
    2007
  • Na szafirowym tle dwaj mężczyźni, zwróceni do siebie głowami, siedzą na zawieszonej w powietrzu brązowej belce.
    2008
  • Po lewej stronie wielka małpa (King-Kong) przygląda się wiszącej przed nią małej białej lalce kobiety, przywiązanej za ręce do płaskiej szarej dekoracji. Po prawej szary parawan. W głębi błękitne tło.
    2009
  • Kolorowy plakat: płaskorzeźba w kamieniu głowy młodego mężczyzny połączona z rysunkiem trzech białych ciupag, na zielonym tle. Stanowią one aplikacje jego nosa i włosów. U góry odręczny napis: Janosik - w trzech językach: czeskim, polskim i słowackim.
    2010
  • Kolorowy kadr: sześć postaci obok siebie. Pięć z nich w białych baranicach i baranich czapkach. Twarze ucharakteryzowane w stylu klauna. Stojący najwyżej mężczyzna ubrany jest na czarno, w skórzanym kapeluszu z rondem.
    2011
  • Kolorowy fotograficzny plakat ukazuje postacie w kostiumach, animujące marionetki dzieci i dorosłych, na stojącym przed nimi dziecięcym wózku w stylu retro. U góry napis: Tajemnicze dziecko.
    2012
  • Kolorowy kadr ożywionej formy plastycznej białego pegaza, wydobytej z ciemności sceny przez światło reflektora. Z tyłu - czarny cień skrzydlatego konia, animowanego za pomocą sznurków przez cztery postacie.
    2013
  • Teatrzyk ze sklejki obramowany kolorowymi żarówkami, z płaską laleczką wyciętą z kartonu. Na flecie i akordeonie przygrywają, stojący po obu stronach, dwaj mężczyźni w różowo-złotych kostiumach. Przed sceną - jeden widz w skórzanym kapeluszu.
    2014
  • Pole kwadratu z 4 obrazkami. Na 1 - twarz lalki z wąsem, w hełmie, na 2 błękitna okładka z napisem KILIAN, z czarnymi "puchatymi" kukiełkami, na 3 spis treści, na 4 czarno-białe zdjęcie mężczyzny przyglądającego się z ukrycia lalkom.
    2015
  • Na błękitnym tle znajdują się czarne cienie: wędrującego po skosie w dół czarnej sceny psa, podtrzymywanego przez ludzką postać i mała figurka żołnierza, wychodzącego mu na spotkanie. W lewym górnym rogu - złota tarcza księżyca.
    2016
  • Na błękitnym tle młoda dziewczyna w brązowym kostiumie z kolorowymi wstążkami przytula dużą lalkę chłopca o blond włosach, w zielonym kostiumie.
    Zza pionowo ustawionej czerwonej platformy wychyla się, wśród fruwających piór, niebiesko-czerwona głowa-maska zwierzęcia o długim pysku, dużych oczach i spiczastych uszach.
    2017
  • 2018
  • 24 – 25 III Lalka dwukrotnie prezentuje Rudego Dżila na Festiwalu Teatrów dla Dzieci Bravo!  w Helsinkach, zorganizowanym przez Fińskie Centrum ASSITEJ.

    2 IV Rudy Dżil i jego pies na II Przeglądzie Teatrów Krajów V4 zorganizowanym przez Stare Divadlo w słowackiej Nitrze.

    20 V Premiera muzycznego widowiska Faust i inni Macieja Wojtyszki i Jerzego Derfla, ze scenografią i lalkami Izy Toroniewicz.

    4 X Lalka występuje z Odyseją na VI Międzynarodowych Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek. Wraca z nagrodami dla Ondreja Spišáka (za reżyserię) i Ivana Hudáka (za scenografię).

    12 XI Teatr odbiera Atest, przyznany przez Kapitułę ASSITEJ, spektaklowi Odyseja.

     

  • 1 IV Na III Spotkaniach V4 w Nitrze Teatr pokazuje Odyseję.

    1 IX Teatr Lalka bierze udział w 34. Międzynarodowym Festiwalu PIF  Zagrzebiu (Chorwacja) ze spektaklem Odyseja, zdobywając Grand Prix.

    4 IX Teatr gra Odyseję w Koszycach – rodzinnym mieście przedwcześnie zmarłego scenografa, Ivana Hudáka.

    8 XII Na jubileusz 30-lecia pracy scenicznej Michała Burbo – spektakl  Państwo Fajnackich Wojciecha Szelachowskiego w reżyserii autora, z muzyką Krzysztofa Dziermy.

     

  • 23 VI Odyseja pokazywana jest na VIII  Theatre European Regions w Hradec Králové.

    27 VI „Teatralną doskonałością” chorwacka krytyka nazywa Odyseję prezentowaną na placu przed  katedrą w Szybeniku w ramach programu 42. Internationale Children’s Festival.

    18 IX Atest ASSITEJ-u zostaje przyznany Państwu Fajnackich.

     

  • 19 II Adam Kilian zostaje laureatem Nagrody Prezydenta RP za Twórczość dla Dzieci i Młodzieży.

    11 IV Premiera Króla olch wg ballady Goethego Violetty Bogorodź i Marka Ciunela w reżyserii Marka Ciunela (Paweł Walicki – scenografia, Staś Drzewiecki – muzyka).

    14 IV Mała Syrena na I Festiwalu Widowisk dla Dzieci Na ziarnku grochu zorganizowanym przez Centrum Kultury Nordic Haus i konsulat Danii w Krakowie zostaje nagrodzona Nadzwyczajnym Andersenem.

    22 V Z okazji 80. urodzin Adama Kiliana i 55-lecia jego pracy artystycznej powraca do repertuaru spektakl Bestia i Piękna Stanisława Grochowiaka. Teatr Lalka przypomniał też dorobek artysty na wystawie Rekwizytornia Kiliana. Jej kuratorem jest sam artysta.

    19 XI I Ogólnopolski Festiwal Sztuk Współczesnych KON-TEKSTY w Poznaniu przynosi I nagrodę dla Króla olch „za poruszenie trudnej problematyki dojrzewania i bogactwo teatralnego świata na scenie”. Monika Babula otrzymuje nagrodę „dla najlepszego aktora festiwalu za rolę chłopca w spektaklu Król olch”.

     

  • 27 III W Międzynarodowym Dniu Teatru odbywa się premiera Kopciuszka Jana Vladislava, z piosenkami Macieja Wojtyszko. Śpiewogrę reżyseruje światowej sławy artysta, Josef Krofta, który zaprasza do współpracy polskich twórców: Joannę Braun (scenografia), Krzysztofa Dziermę (muzyka) i Władysława Janickiego (choreografia). Z okazji premiery zostaje m.in. otwarta wystawa tematycznie związane z widowiskiem: ekspozycja zabawek ze zbiorów Henryka Tomaszewskiego i Stefana Kaysera pt. Świat dziecka prezentująca dawne lalki, misie, domki dla lalek, zminiaturyzowaną porcelanę i pozytywki.

    1 V Kopciuszek pokazywany jest na XXI Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej.

    8 V Jan Tajemnik reprezentuje Lalkę na III Międzynarodowym Festiwalu Puck-Animafest w Cluj-Napoca w Rumunii. Waldemar Wróblewski odbiera nagrodę za muzykę.

    1 IX W zespole aktorskim rozpoczyna pracę Mariusz Laskowski. W Lalce zadebiutuje rolami Kota i Wodnika w przedstawieniu Ondreja Spišáka Buratino.

    10 IX Odyseja na VII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek Lutke w Lublanie.

    18 IX Podczas uroczystego finału VIII Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak 2004 Teatr odbiera Atesty przyznane przez ASSITEJ spektaklom: Król olch w reżyserii Marka Ciunela i Królowej Śniegu w reżyserii Ewy Sokół-Maleszy.

    20 X Prezentacja Kopciuszka na XI Międzynarodowych Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek. Jury dziecięce przyznaje spektaklowi Lalki Nagrodę Marszałka województwa kujawsko-pomorskiego za najlepsze przedstawienie dla dzieci, a jury profesjonalne daje swoje nagrody: Josefowi Krofcie (za reżyserię), Joannie Braun (za scenografię), Krzysztofa Dziermę (za muzykę). Wyróżnienie otrzymuje Władysław Janicki za choreografię do spektaklu.

    7 XI Lalka pokazuje Kopciuszka podczas III edycji Międzynarodowych Spotkań Teatralnych Lalka, Loutka, Babka, Bab zorganizowanych przez Wrocławski Teatr Lalek w ramach Festiwalu Wyszehradzkiego 4+.

    20 XI Pierwsze wystawienie Buratina wg Aleksego K. Tołstoja w adaptacji i reżyserii Ondreja Spišáka, w scenografii Františka Liptáka, z muzyką Piotra Nazaruka. Premierze towarzyszy wystawa Tekturowy świat wyobraźni prezentująca papierowe teatrzyki domowe ze zbiorów Stefana Kaysera i Adama Kiliana.

     

  • 24 IV Wchodzi na afisz Sklep z zabawkami rumuńskiego autora Alexandra Popescu w reżyserii Łukasza Kosa, scenografii Marka Zákostelecký’ego (młodego plastyka z Divadla Drak w Hradec Králové), z muzyką i piosenkami Jakuba Przebindowskiego.

    17 VI Pokaz widowiska Cuda w budzie, czyli demo Teatru Lalka Wojciecha Szelachowskiego, ze scenografią Jerzego Kaliny i z muzyką Krzysztofa Dziermy.

    23 VI Kopciuszek w czeskim Hradec Králové na XI Festiwalu Theatre European Regions.

    1 X W finałowym dniu IX Międzynarodowego Festiwalu Korczak 2005 Teatr Lalka  odbiera dwa Atesty ASSITEJ przyznane spektaklom: Kopciuszek i Buratino.

    5 X Na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu Teatr występuje z Buratinem. Jury nagradza Ondreja Spišáka (II za reżyserię) i Piotra Nazaruka (I za muzykę).

    21 XI Po występie ze Sklepem z zabawkami na XII Międzynarodowych Toruńskich  Spotkaniach Teatrów Lalek nagrodzeni zostają: Łukasz Kos za inscenizację i reżyserię oraz Monika Babula za rolę Diny. Ponadto Monika Babula i Andrzej Perzyna otrzymują nagrodę ZASP im. Jana Wilkowskiego za animację i interpretację postaci Zająca.

    4 XII Z okazji 60. urodzin Teatr Lalka zaprasza na premierę spektaklu Urodziny infantki wg Oscara Wilde’a (scenariusz i reżyseria Marcin Jarnuszkiewicz, scenografia Joanna Braun, muzyka Jacek Urbaniak, choreografia Władysław Janicki) oraz na retrospektywną wystawę lalek pt. 60 lat minęło. Uroczystościom towarzyszy publikacja dokumentująca ostatnie dziesięciolecie sceny pt. Teatr Lalka 1995 – 2005.

  • 13 III Nagroda dla Joanny Braun i Marcina Jarnuszkiewicza za kształt plastyczny przedstawienia Urodziny infantki  w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej ogłoszonym przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

    3 IV  Premiera Wyspy słoneczników, pierwszej realizacji wieloletniego projektu „Moje marzenia” stworzonego przez Katarzynę Kotowską – autorkę książek dla dzieci i aktora Romana Holca. Projekt skierowany jest do grupy dzieci i młodzieży o utrudnionym dostępie do kultury, zagrożonej patologiami społecznymi.

    25 VI Teatr gra Sklep z zabawkami na 46. International Children’s Festival w Szybeniku.

    29 VI Teatr Lalka występuje z Buratinem w Hradec Králové na XII Theatre European Regions.

    7 X W ramach X Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak 2006 Lalka gra spektakl Złotowłosa Josefa Kainara w reżyserii Jakuba Krofty i scenografii Marka Zákostelecký’ego. W dniu zakończenia festiwalu odbiera Atesty przyznane przez Kapitułę ASSITEJ spektaklom: Sklep z zabawkami  i Urodziny infantki.

    18 XI Prezentacja spektaklu Buratino na XIII Międzynarodowych Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek przynosi nagrodę dla Ondreja Spišáka za reżyserię i wyróżnieniem dla Wojciecha Słupińskiego za rolę Karabasza-Barabasza.

     

  • 14 IV Prapremiera sztuki Michała Walczaka Ostatni tatuś w reżyserii autora, scenografii Szymona Gaszczyńskiego, z muzyką Michała Górczyńskiego. Otwarcie wystawy zabawek ze zbiorów Stefana Kaysera pt. Misie i Barbie tematycznie związanej z premierowym spektaklem.

    29 V Przedstawienie Buratino zostaje zaprezentowane międzynarodowej publiczności podczas Przeglądu V4 Setkání, Spotkanie, Találkozás w Nitrze na Słowacji.

    4 VI Na scenie Teatru Polskiego w Poznaniu Teatr Lalka gra sztukę Ostatni tatuś Michała Walczaka w ramach XVI edycji Biennale Sztuki dla Dziecka.

    21 IX  Ostatni tatuś reprezentuje teatr na XIV Międzynarodowych Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek. Festiwalowe jury przyznaje wyróżnienie „dla wszystkich twórców przedstawienia za stworzenie współczesnej baśni teatralnej”. Wyróżnienia indywidualne otrzymują: Monika Babula za rolę Ani i Szymon Gaszczyński za scenografię.

    28 IX W Teatrze Lalka zostaje otwarta wystawa pt. Korczak i dzieci. Wspólnota życiem zapłacona, zorganizowana we współpracy z Muzeum Książki Dziecięcej, z okazji europejskich obchodów 65-lecia śmierci Janusza Korczaka. Autorami wystawy są: Adam Kilian (projekt plastyczny) i Henryk I. Rogacki (scenariusz).

    10 XI Jubileusze uroczyście obchodzą aktorzy – Mirosława Płońska-Bartsch (30 lat na scenie) i Michał Burbo (35 lat pracy w teatrze). Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznaje Jubilatce Brązowy Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Aktor zostaje odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze –  Gloria Artis.

    20 XI Wystawę Korczak i dzieci ogląda Thomas Hammerberg – komisarz Praw Człowieka Rady Europy.

     

  • − Adam Kilian otrzymuje Złoty Medal Zasłużony Kulturze − Gloria Artis.

    12 I Rok rozpoczyna się premierą spektaklu Wiedźmy Roalda Dahla w scenicznej adaptacji Davida Wooda. Spektakl przygotowuje Agnieszka Glińska we współpracy z Agnieszką Zawadowską – scenografką, Igorem Przebindowskim – kompozytorem i choreografem Emilem Wesołowskim.

    17 V Premiera autorskiego przedstawienia Marka Zákostelecký’ego (scenariusz, reżyseria, scenografia) Kino Palace  złożonego z dwóch wielkich mitów niemego kina: Narzeczona FrankensteinaKing Kong.

    23 VI Zespół Teatru Lalka w Szybeniku w Chorwacji, na placu przed katedrą, gra spektakl Ostatni tatuś Michała Walczaka w ramach 48. International Children’s Festival.

    4 X Widowisko Kino Palace Marka Zákostelecký’ego grane z okazji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak 2008 zdobywa Nagrodę Główną – Słoneczny. Ostatni tatuś Michała Walczaka otrzymuje od PO ASSITEJ Atest za rok 2007.

    16 X Teatr świętuje 30-lecie pracy aktorskiej Romana Holca. Z okazji jubileuszu aktor otrzymuje Srebrny Medal Zasłużony Kulturze − Gloria Artis.

    23 X Kino Palace Marka Zákostelecký’ego  zdobywa Grand Prix XV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek Spotkania w Toruniu.

    29 XI Premiera sztuki Marty Guśniowskiej Tygryski napisanej wg wiersza Joanny Papuzińskiej. Spektakl w reżyserii Agaty Biziuk i scenografii Inez Krupińskiej, przeznaczony dla najnajmłodszych widzów.

     

  • 5 V Wernisaż wystawy pt. Zwierzęta i zwierzydła w ilustracji polskiej przygotowanej w ramach projektu Animaliter. Europejska sztuka ilustracji przez Jarosława Kiliana (scenariusz) i Joannę Rogacką – komisarza wystawy.

    10 V Pierwsza publiczna prezentacja spektaklu Okno zrealizowanego przez Teatr Lalka i Fundację Teatr Otwarty. Autorką scenariusza jest Katarzyna Kotowska wykorzystująca motywy Poczty Rabindranata Thagore, reżyserem jest Roman Holc.

    14 V Teatr Lalka występuje w Nitrze ze spektaklem Marka Zákostelecký’ego Kino Palace na Przeglądzie Teatrów Krajów V4.

    26 VI …i na Theatre European Regions w Hradec Králové.

    6 IX Kapituła PO ASSITEJ przyznaje  Atesty spektaklom: Wiedźmy i Kino Palace.

    28 IX-3 X Podczas Międzynarodowego Festiwalu Korczak 2009 Lalka prezentuje Tygryski i spektakl Okno Fundacji Teatr Otwarty  w wykonaniu grupy dzieci i młodzieży z warszawskich domów dziecka i placówek opiekuńczych.

    19 X Spośród przedstawień konkursowych 24 Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu nagrodzony zostaje spektakl Kino Palace. Nagrodę otrzymuje również Marek Zákostelecký – autor scenariusza, reżyser i scenograf.

  • 25 III Premiera sztuki Michała Walczaka Janosik. Naprawdę prawdziwa historia w reżyserii Łukasza Kosa, w scenografii Adama Walnego, z muzyką Dominika Strycharskiego i choreografią Jarosława Stańka. Premiera jest pierwszym etapem czesko-polsko-słowackiego projektu teatralnego poświęconego Janosikowi – legendarnemu bohaterowi wszystkich trzech kultur.

    17 – 23 IV We wsi Terchová na Słowacji, w miejscu urodzenie Janosika, odbywają się próby zakończone pierwszym publicznym pokazem międzynarodowej wersji (czesko-polsko-słowackiej) zatytułowanej Janosik, Jánošík, Jánošík. Spektakl powstaje we współpracy trzech zespołów: Divadla Drak w Hradec Králové, Teatru Lalka w Warszawie i Starego Divadla im. K. Spišáka w Nitrze. Jest dziełem twórców trzech narodowości: autorów (Jakub Krofta, Michał Walczak, Jozef Mokoś), reżyserów (Jakub Krofta, Łukasz Kos, Ondrej Spišák).

    10 V W Nitrze na Słowacji odbywa się pierwsza premiera spektaklu Janosik, Jánošík, Jánošík podczas Przeglądu Teatrów Krajów V4.

    23 V Kino Palace Marka Zákostelecký’ego prezentowane na XXIV Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej otrzymuje główną nagrodę jury dziecięcego.

    7 – 12 VI Dziesiąta i zarazem ostatnia edycja Warszawskiego Pałacu Teatralnego, przeglądu najwybitniejszych spektakli zrealizowanych na scenach krajowych w ciągu dwóch ostatnich lat. WPT nieoficjalnie zastępują Małe Warszawskie Spotkania Teatralne.

    17 VI Janosik, Jánošík, Jánošík w międzynarodowej obsadzie grany jest na Festiwalu Czeskiego Profesjonalnego Lalkowego i Alternatywnego Teatru 28 Skupova Pilzeň.

    22 VI Czeska premiera spektaklu Janosik, Jánošík, Jánošík  prezentowanego w ramach festiwalu Theatre European Regions w Hradec Králové.

    22 X Pokaz spektaklu Janosik. Naprawdę prawdziwa historia na XVII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek Spotkania w Toruniu przynosi nagrody: dla Łukasza Kosa za reżyserię, dla Dominika Strycharskiego za „twórcze wykorzystanie nowych technologii w realizacji dźwięku” i dla Moniki Babuli za rolę Ciupagi w kategorii „najlepsza rola kobieca”.

    4 XI Odbywa się spektakl benefisowy Janosik z okazji jubileuszu 30-lecia pracy aktorskiej Grzegorza Felusia.  Aktor otrzymuje Brązowy Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.

     

  • 15 IV Teatry: Drak, Lalka i Stare Divadlo im. K. Spišáka na scenie Teatru Polskiego w Poznaniu grają partnerskie przedstawienie o Janosiku podczas Europejskich Spotkań Teatralnych Bliscy Nieznajomi. Herosi i Heroiny.

    6 X Premiera spektaklu Rękawiczka (scenariusz Katarzyna Kotowska, reżyseria Roman Holc) z udziałem dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczych, z których wielu opowiada baśń o własnym życiu.

    7 X Na XV Międzynarodowym Festiwalu dla Dzieci i Młodzieży Korczak 2011 prezentowane są spektakle Na arce o ósmej i Janosik. Naprawdę prawdziwa historia, które otrzymują Atesty. 

    19 X Udział w XXV Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu z przedstawieniem Janosik dostrzega festiwalowe jury honorując spektakl wyróżnieniem i nagradzając jego twórców: Adama Walnego za scenografię i Mariusza Laskowskiego za rolę Łowcy.

    16 XI Prezentacja spektaklu Janosik. Naprawdę prawdziwa historia w Poznaniu na V Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży KON-TEKSTY. Michał Walczak otrzymuje nagrodę dramaturgiczną „za najciekawszą sztukę festiwalu”.

     

  • 24 III Premiera Tajemniczego dziecka E.T.A. Hoffmana w adaptacji Emilii Hoffmanovej w reżyserii Mariána Pecko. Scenografię zaprojektował Palo Ondraško, kostiumy i lalki Eva Farkašová.

    27 V Baśń Hoffmana zostaje zaprezentowana na XXV Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej.

    5 VII W siedemdziesiątą rocznicę śmierci Janusza Korczaka/Henryka Goldszmita, na frontonie Teatru Lalka zostaje odsłonięta tablica upamiętniająca ostatnią wojenną siedzibę Domu Sierot prowadzonego przez Starego Doktora.

    10 X Teatr gra Tajemnicze dziecko w ramach XVI Międzynarodowego Festiwalu Korczak 2012 i zdobywa główną nagrodę jury dziecięcego. Wyróżnienia aktorskie przyznane przez jury profesjonalne otrzymują: Aneta Harasimczuk i Grzegorz Feluś.

     

  • 29 V Na Przeglądzie Teatrów Krajów V4 w Nitrze Lalka przedstawia spektakl pt. Co słychać Agaty Biziuk i Agnieszki Makowskiej (prem. 14 II 2013).

     

  • 15 III  Premiera Bankructwa małego Dżeka Janusza Korczaka i Roberta Bolesto w reżyserii Łukasza Kosa.

    23 – 31 V podczas XVIII Kongresowego Międzynarodowego Festiwalu Korczak 2014 Teatr Lalka przedstawia dwa spektakle Janosik. Naprawdę prawdziwa historia Walczaka i Bankructwo małego Dżeka.

    1 IX Joanna Rogacka zostaje mianowana dyrektorem artystycznym Teatru.

     

  • 18 IX Premiera widowiska Nowe legendy warszawskie. Bunt lalek Macieja Łubieńskiego i Michała Walczaka. Spektakl zrealizowany w koprodukcji z Warszawskim Cyrkiem Magii i Ściemy.

    7 X Promocja albumu monograficznego Adam Kilian. Fascynacje. Otwarcie wystawy pod tym samym tytułem prezentującej dorobek Adama Kiliana w latach 1956 – 1998.

    28 XI Wieczór jubileuszowy z okazji 70-lecia Teatru Lalka.

     

  • 15 I Premiera Wakacji Mikołajka René Goscinny’ego, w adaptacji Marii Wojtyszko, w reżyserii Jakuba Krofty, w scenografii Marka Zákostelecký’ego, w choreografii Anety Jankowskiej, z muzyką Vratislava Šramka.

    4 III Premiera Anny. Brzydkie Kaczątko Elżbiety Chowaniec, Marka Zákostelecký’ego w reżyserii i scenografii Marka Zákostelecký’ego.   

    25 VI Umiera w Warszawie Adam Kilian, scenograf, ponad sześćdziesiąt lat związany z Teatrem Lalka.

    1 IX Stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Lalka obejmuje Jarosław Kilian. Kierownikiem muzycznym zostaje Grzegorz Turnau, kierownikiem literackim – Aleksandra Rembowska, Joanna Rogacka – konsultantem programowym.

    29 X Premiera Krzesiwa Andersena w adaptacji Hanny Januszewskiej, w reżyserii i z lalkami Jarosława Kiliana, z muzyką Grzegorza Turnaua, w scenografii Roberta Czajki. Premierze towarzyszy wystawa poświęcona twórczości Zofii Stanisławskiej-Howurkowej pt. Rzeźby w ruchu (lalki, projekty scenograficzne, drzeworyty). Kuratorkami wystawy są Joanna Kilian i Aleksandra Rembowska.

  • 11 I Wernisaż międzynarodowej wystawy ilustracji do Alicji w krainie czarów pt. It’s always tea-time, zorganizowanej przez Ambasadę Estonii i Teatr Lalka.  

    11 II Premiera Karnawału zwierząt Camille’e Saint-Saënsa – muzycznej fantazji zrealizowanej pod opieką reżyserską Grzegorza Felusia. Premierze towarzyszy wystawa estońskich rękawiczek przygotowana wspólnie z Ambasadą Estonii w Polsce.

    18 III Prapremiera Cudownej podróży Selmy Lagerlöf w adaptacji Aleksandry Rembowskiej i Aleksieja Leliawskiego. Reżyseruje Aleksiej Leliawski, autorem scenografii i lalek jest Aleksander Wachramiejew, muzykę do spektaklu komponuje Natalia Czekała. Przedstawieniu towarzyszy wystawa prac Aleksandra Wachramiejewa W podróży.

    5 IV W ramach koprodukcji z 8. Festiwalem Nowe Epifanie/Gorzkie Żale powstaje widowisko muzyczne pt. Mater Dolorosa w reżyserii i scenografii Darii Kopiec. Autorem opracowania muzycznego i przygotowania wokalnego jest Kacper Kuszewski, autorką choreografii – Aneta Jankowska.

    11 IV Umiera Jan Woronko, dyrektor naczelny Teatru w latach 1988–2016.

    31 V Karnawał zwierząt pokazywany jest na XXX Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Walizka w Łomży.

    10 VI Premiera Don Kichota Cervantesa – spektakl Adama Walnego (reżyseria, scenografia, lalki) powstaje wg adaptacji Marty Miłoszewskiej. Autorem muzyki jest Maciej Harna, choreografii – Bartłomiej Ostapczuk.

    12–17 VI Światowej sławy brazylijski tancerz i lalkarz, Duda Paiva, prowadzi warsztaty dla aktorów Teatru Lalka i studentów Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza.

    VI–VII Wystawa prac Zofii Stanisławskiej-Howurkowej Rzeźby w ruchu prezentowana jest w Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi.

    1 IX–20 XI Objazd z przedstawieniem Cudowna podróż w reżyserii Aleksjeja Leliawskiego, w ramach Programu Teatr Polska Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W tym okresie Teatr Lalka pokazuje spektakl w dziewięciu miejscowościach w całej Polsce.

    25 IX Warsztaty dla edukatorów, pedagogów i instruktorów teatralnych zrealizowane z Bielskim Stowarzyszeniem Artystycznym Teatr Grodzki pod kierunkiem Marii Scheybal.

    7 X Przedstawienie Krzesiwo w reżyserii Jarosława Kiliana prezentowane jest w ramach XII Międzynarodowego Festiwalu Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych Lalka też Człowiek 2017. 

    14 X  Premiera Króla Maciusia I Janusza Korczaka w adaptacji Martyny Lechman, ze scenografią Matyldy Kotlińskiej, z muzyką Adama Świtały i z choreografią Jacka Owczarka.

    17 - 20 X Przedstawienie Krzesiwo w reżyserii Jarosława Kiliana otrzymuje Grand Prix oraz Nagrodę Specjalną za kultywowanie tradycji teatru lalkowego na XVI Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci w Banja Luce (Republika Serbska, Bośnia i Hercegowina). 

    24 X  Król Maciuś I prezentowany jest poza konkursem w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak.

    7 XI  Premiera nowej strony internetowej Teatru zrealizowanej i wdrożonej przez Huncwot.com.

    16 XII Otwarcie wystawy Jan Wilkowski (1921-1997). W dwudziestolecie śmierci artysty. Na wystawie prezentowane są archiwalne zdjęcia, plakaty i lalki z przedstawień Jana Wilkowskiego. 

  • 20 I Premiera Krawca Niteczki Kornela Makuszyńskiego w adaptacji, reżyserii, z lalkami Jarosława Kiliana, z muzyką Grzegorza Turnaua, ze scenografią Magdaleny Gajewskiej.

    1 II Promocja albumu Teatr Lalka 1945-2015. Samarkanda-Kraków-Warszawa pod redakcją Joanny Rogackiej i Aleksandry Rembowskiej. To monograficzne wydawnictwo albumowe, w dwóch językach. Ponad 130 barwnych fotografii lalek trzech pokoleń wybitnych scenografów, m.in.: Zofii Stanisławskiej-Howurkowej, Adama Kiliana, Rajmunda Strzeleckiego, Zygmunta Smandzika, Mikołaja Maleszy, Joanny Braun. Artykuły historyków teatru: Barbary Osterloff, Henryka I. Rogackiego, Marka Waszkiela. Obszerne kalendarium. Dofinansowano ze środków MKiDN i Biura Kultury m.st. Warszawy.

    15 II Strona internetowa Teatru, zaprojektowana i wdrożona przez Huncwot.com, otrzymuje jedną z ważniejszych światowych nagród branży w konkursie Awwwards (SOTD Site of the day, Mobile Excellence). 

    2, 3 III Gościnne występy koreańskiego zespołu ARTSTAGE SAN w Gyeonggi-do ze spektaklem Historia Dallae. 

    15 III Prapremiera Króla Marionetek w reżyserii i choreografii Izadory Weiss, ze scenografią i lalkami Jana Polewki. Spektakl jako współprodukcja Teatru Lalka i Festiwalu Nowe Epifanie jest prezentowany w ramach Festiwalu.

    21 III Obchody Światowego Dnia Lalkarstwa odbywają się 17 marca w Teatrze Lalka. Organizatorami są: Międzynarodowe Stowarzyszenie POLUNIMA, Sekcja Teatrów Lalkowych ZASP i nasz Teatr. Z tej okazji nagrodą Sekcji Teatrów Lalkowych ZASP za wybitne osiągnięcia artystyczne zostaje wyróżniony aktor Teatru, Roman Holc.

    22 IV Telewizyjna transmisja Krawca Niteczki wg Makuszyńskiego w reżyserii Jarosława Kiliana jest zrealizowana przez TVP Kultura w ramach Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski. Festiwal ma ukazać widzom TVP Kultura różnorodność współczesnego polskiego teatru. Krawiec Niteczka to jedyna propozycja festiwalowa z teatru lalkowego, skierowana do dzieci.