arrow_leftarrow_rightarrow_leftButton/Goarrow_rightfacebookinstagramtwitter

Śpiąca królewna - Teatr Lalka

Dla dzieci w wieku 4+

Śpiąca królewna

Czas trwania: 50 minut (bez przerwy)

Premiera: 7 września 2019

Reżyseria: Piotr Kurzawa
Muzyka: Jerzy Wasowski
Opracowanie aranżacyjne i realizacja nagrań: Paweł Piątek
Scenografia, lalki i przygotowanie wokalme: Małgorzata Pietraś
Asystent reżysera: Rafał Derkacz

Obsada:
Aneta Harasimczuk
Roman Holc
Agnieszka Mazurek
Tomasz Mazurek
Andrzej Perzyna
Mirosława Płońska-Bartsch
Olga Ryl-Krystianowska
Piotr Tworek
Grzegorz Wasowski (głos)
Jerzy Wasowski (głos)

Dla dzieci w wieku 4+

Bilety

Premiera: 7 września 2019

Klasyczna baśń w muzycznej odsłonie

Inscenizacja w reżyserii Piotra Kurzawy łączy mistrzowską animację lalek z lekką i dowcipną narracją. Każda lalka ożywa w rękach aktorów, wciągając widzów w świat pełen fantazji, barwnych postaci i magicznych przygód. Minimalistyczna, ale niezwykle efektowna scenografia tworzy idealne tło dla wydarzeń rozgrywających się na scenie.

To spektakl, który spodoba się zarówno najmłodszym, jak i tym, którzy z sentymentem wspominają klasyczną baśń z dzieciństwa.

Na skróty: klasyczna baśń, tradycyjne formy lalkowe

 

Patronat nad spektaklem objęła Fundacja Wasowskich

Teatr Lalka realizuje projekty m.st. Warszawy: „Klasa w Warszawie. Warszawa z klasą” oraz „Kulturalny przedszkolak”

Z recenzji prasowych:

Teatr dla Wszystkich, 8 września 2019

„Śpiąca królewna” przełożona na język sceny w Teatrze Lalka to spektakl pełen uroku, rozegrany całkowicie w planie lalkowym, przeprowadzony z pełną humoru narracją i z nie pozbawionym dowcipu układem poszczególnych wydarzeń. Okazuje się, że znana od wielu lat bajka wciąż budzi ciekawość i potrafi bawić nie tylko dziecięcą publiczność. Warszawski teatr proponuje spektakl perfekcyjny w wyrazie plastycznym, widowisko żywe, pełne wdzięku  i  temperamentu ujawnianego w każdej scenicznej postaci. Aktorzy w roli animatorów sprawdzają się znakomicie. (...)  W budowaniu bajkowego nastroju pomaga również zmienność  świateł, która pozwala  urokliwie zaistnieć w bezkresnych przestrzeniach (scenograficzne elementy nie są dominantą w tym widowisku, to zaledwie trzy parawany, zza których wyłaniają się lalkowi bohaterowie) zjawiskowo pięknym lalkom, uwodzącym lekkością i zmysłem humoru. Atutem przedstawienia są także wyraziste pointy oraz stylistyczna czystość zastosowanej konwencji – wszystko to razem powoduje, że spektakl aż do finału ani na moment nie stygnie, wciąż jest w emocjach gorący, pełen zrytmizowanych działań urzekających estetyczno-formalnym pięknem.
Piotr Kurzawa, młody absolwent Wydziału Reżyserii AT w Warszawie, autor znakomitego „Natana Mędrca” Lessinga  w Teatrze Horzycy w Toruniu, tym razem postanowił swoje umiejętności warsztatowe sprawdzić w teatrze lalkowym. Reżyser zdecydował się na użycie formy czysto klasycznej, gdzie najważniejszą funkcję spełniają kukły (świetna robota wykonanych w drewnie ponad trzydziestu  lalek Rafała Budnika do projektów Małgorzaty Pietraś) animowane przez aktorów z zapadni. W ten sposób dokonuje się w tym dynamicznym spektaklu konfrontacja tego, co dzieje się na trzech poziomach w  planach lalkowych ze wspomnianym już słuchowiskiem radiowym, nagranym w latach siedemdziesiątych. W konstrukcji przedstawienia najważniejsze są  przede wszystkim dwa komponenty, będące podstawowym przekaźnikiem treści – to słowo istniejące w permanentnym dialogu  z obrazem. Do tego dochodzą jeszcze piosenki Jerzego Wasowskiego napisane do tekstów Hanny Januszewskiej, które swoim charakterem i nastrojem nie tylko inkrustują plan wydarzeń, ale i momentami budują klimat Starszych Panów dla dzieci. Wracając do lalek warto zauważyć, jak wspaniale w ich formie zostały oddane charaktery i osobowości poszczególnych postaci. Szczególną wiotkością w ruchu, dzięki powiewnym szatom, imponują przybyłe z krainy czarów Wróżki, które nie cedzą tutaj morałów, a raczej bez dydaktycznego przemądrzalstwa uczą cierpliwości i dowcipu, a także pomagają wskazywać co robić ze swoim życiem, by nie przespać własnego szczęścia.

W Teatrze Lalka udało się bez infantylizowania stworzyć przy pomocy klasycznych środków pouczające widowisko, które bez żadnych problemów przemówi do współczesnego młodego widza.

Bilety