arrow_leftarrow_rightarrow_leftButton/Goarrow_rightfacebookinstagramtwitter

Collegium Dziecięce. W cylindrze wyobraźni - Teatr Lalka

Powrót

Collegium Dziecięce. W cylindrze wyobraźni

Collegium Dziecięce, to „mała uczelnia” dla studentów w wieku od 7 do 12 lat. Collegium Civitas w nowym roku akademickim 2018/2019 kontynuuje wykłady dla małych studentów, zainspirowane ideą pierwszego Uniwersytetu Dziecięcego, który powstał w 2002 roku w Tybindze. Misją CD jest dostarczanie dzieciom wiedzy, jako realnego narzędzia rozumienia coraz szybciej zmieniającego się świata, w sposób nowoczesny i atrakcyjny.  Motto brzmi: „Chcę to wiedzieć!”

Collegium Dziecięce i Teatr Lalka zapraszają na cykl warsztatów teatralnych „W cylindrze wyobraźni”, które pozwolą dzieciom wejść do zaczarowanego świata teatru. W trakcie zajęć dzieci będą tworzyć własne historie i ożywiać swoich bohaterów. Uczestnicy zajrzą za kulisy Teatru Lalka, aby poznać wszystkie etapy pracy nad tworzeniem przedstawienia teatralnego. Sprawdzą, na czym polega praca aktora, w jaki sposób przygotowuje się scenografię i rekwizyty, jak dzięki charakteryzacji można przeistoczyć się dowolną postać z bajki.

Dzięki udziałowi w zajęciach dzieci nauczą się koncentrować uwagę, rozwiną pomysłowość i twórcze myślenie, nauczą się analizy tekstu literackiego, usprawnią aparat mowy, rozwiną koordynację ruchową, poczucie rytmu, wrażliwość na dźwięk oraz zmysł estetyczny i wrażliwość na sztukę. Zajęcia pomogą im również radzić sobie z emocjami i wyrażać je, rozwiną kompetencje społeczne poprzez pracę w grupie oraz przełamią nieśmiałość. W podróży po świecie teatru ich przewodnikami i opiekunami będą osoby na co dzień związane z teatrem, cieszące się uznaniem i odnoszące sukcesy w swoich zawodach – aktorzy, reżyserzy, choreograf, scenograf, charakteryzatorka, kostiumograf, perkusista, pianistka, kompozytor i wokalistka.

Zajęcia maja charakter warsztatowy i odbywają się w CC oraz w TL,
w godz. 15.00 – 16.30,

za wyjątkiem:

  • spektaklu 10 listopada, który zaplanowany jest na godz. 14.00
  • Inauguracji, która zaplanowana jest na godz. 13.30.

Powstanie tylko jedna grupa (około 20 osób).
PROGRAM ZAJĘĆ

1. Inauguracja – 13. 10. 2018
Temat zajęć: Na granicy wyobraźni i rzeczywistości.

Celem zajęć jest przedstawienie teatru, jako miejsca, w którym dzięki wyobraźni niemożliwe staje się możliwe. Dzięki temu dzieci rozwiną twórcze myślenie, będą odważniej wykorzystywały wyobraźnię, sięgały po zajęcia i zabawy, w których dadzą upust swojej naturalnej kreatywność.

Prowadzący: Agnieszka Korytkowska – Mazur, reżyserka teatralna

Miejsce zajęć: CC
2. Za kulisami teatru – 27. 10. 2018

Uczestnicy będą mieli niepowtarzalną okazję obejrzeć, jak wygląda „kuchnia” teatralna. Zwiedzą przestrzenie, zwykle niedostępne dla widzów, jak podziemia i magazyny teatralne, zaplecze sceny, garderoby aktorów, pracownie – lalkarską i konstruktorską oraz kabinę elektroakustyczną. Aktorzy Teatru Lalka opowiedzą dzieciom o historii tego miejsca, jago specyfice i tajemnicach.

Prowadzący: Roman Holc – aktor TL

Miejsce zajęć: TL
3. „Karampuk. Baśń o króliku z cylindra” – 10. 11. 2018, godz. 14.00

Uczestnicy wezmą udział w próbie wznowieniowej przedstawienia pt. „Karampuk”, według książki Ludwika Jerzego Kerna. Jest to autorski spektakl Grzegorza Turnaua, kierownika muzycznego Teatru Lalka, ze scenografią, kostiumami i lalkami Joanny Braun. Celem zajęć jest zaobserwowanie przez dzieci próby wznowieniowej jako etapu pracy nad spektaklem. Będzie to dla nich pomocne w tworzeniu własnego przedstawienia, które zostanie zaprezentowane podczas zajęć kończących cykl naszych spotkań.
(Dzieci będą mogły oglądać spektakl wspólnie z rodzicami.)

Inspiracja „Karampukiem” –  Grzegorz Turnau

Miejsce zajęć: TL
4. Skąd ten teatr? – 24. 11. 2018
Zajęcia poświęcone historii teatru. Dzieci dowiedzą się, co wiąże Dionizosa z teatrem i dlaczego Arystoteles wróżył teatrowi wielką przyszłość. Poznają specyfikę starożytnego teatru greckiego i rzymskiego oraz współczesnego, szekspirowskiego – kto występował w pierwszych spektaklach, ilu było aktorów, gdzie odbywały się pierwsze przedstawienia i jak długo trwały? Poznają głównych twórców polskiego teatru.

Miejsce zajęć: CC
5. Ruch na scenie – 8. 12. 2018

Podczas zajęć dzieci zapoznają się ze specyfiką ruchu na scenie, czyli z tym, co może zrobić aktor, aby uwiarygodnić odgrywaną rolę. Dowiedzą się, co to znaczy świadomość ciała, współgranie z przestrzenią, gest, w jaki sposób można wykorzystać mimikę, czym jest pantomima. Poprzez ćwiczenia aktorskie, w których wykorzystają swoją pomysłowość i wyobraźnię, nauczą się, jak dopasować ruch ciała do prezentowanej postaci.

Prowadzący: Maciej Zakliczyński – nauczyciel tańca towarzyskiego, choreograf, autor ruchu scenicznego w spektakli w Polsce i zagranicą. Choreograf programów tv „Taniec z Gwiazdami” i „You Can Dance”.

Miejsce zajęć: CC
6. Próby dramaturgiczne, czyli jak powstaje spektakl? – 5. 01. 2019

Uczestnicy prześledzą kolejne etapy pracy nad spektaklem, od decyzji, co chcemy przedstawić, poprzez adaptację i scenariusz, dobór aktorów, aż do wystawienia przedstawienia. Dowiedzą się, jak skonstruowany jest scenariusz i spróbują napisać własny, wykorzystując utwory L. J. Kerna. Na podstawie stworzonych tekstów nauczą się układać i ćwiczyć mini – etiudy.

Prowadzący: Marta Miłoszewska – reżyserka, autorka adaptacji teatralnych, wykładowca Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie.

Miejsce zajęć: TL
7. Warsztat lalkarski – 19. 01. 2019
Uczestnicy poznają wybrane techniki lalkowe takie, jak: pacynka, kukiełka, marionetka oraz sposoby ożywiania ich na scenie. Dowiedzą się, jak powstają lalki występujące w spektaklach oraz spróbują wykonać własną lalkę – z kolorowych szmatek, sznurków, piórek, patyków i innych, specjalnych elementów. Nauczą się wprawiać lalkę w ruch, aby móc wystąpić z nią na scenie.

Prowadzenie: Mirosława Płońska-Bartsch – aktorka TL

Miejsce zajęć: TL
8. Głos na scenie – 16. 02. 2019

Zajęcia o tym, w jaki sposób aktor może posługiwać się własnym głosem, by tworzyć odpowiedni nastrój na scenie i skupiać uwagę widza. Uczestnicy sami odkryją, dlaczego jednych mówców słuchamy chętnie, a inni szybko nas nużą. Dzięki prostym ćwiczeniom, które stosują aktorzy przed spektaklem, dzieci nauczą się wykorzystywać możliwości własnego głosu oraz stosować tę wiedzę w praktyce, np. podczas lekcji w szkole.

Prowadzący: Agnieszka Korytkowska–Mazur, reżyserka teatralna

Miejsce zajęć: CC
9. Warsztat scenograficzny – 2. 03. 2019

Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega sztuka kształtowania przestrzeni teatralnej, czyli jak sprawić, aby widz miał poczucie przenoszenia się do rzeczywistości scenicznej. Spróbują zaprojektować i stworzyć prostą dekorację, która zostanie wykorzystana w teatrze cieni, do zilustrowania sztuki, napisanej podczas wcześniejszych zajęć.

Prowadzenie: Piotr Tworek – aktor TL

Miejsce zajęć: TL
10. W garderobie aktora – 16. 03. 2019

Zajęcia o tym, jak kostium i charakteryzacja pomagają aktorowi wcielać się w odgrywaną postać, by tworzyć dla widza jak najbardziej wiarygodną historię. Dzieci obejrzą kostiumy, rekwizyty i akcesoria, dzięki którym można odmienić wizerunek aktora – wygląd dłoni, twarzy, a nawet całej sylwetki oraz dowiedzą się, jak to zrobić. Będą miały okazję same poeksperymentować z charakteryzacją.

Prowadzący: Jagna Janicka – kostiumografka, scenografka filmowa i teatralna, autorka oprawy scenicznej przedstawień baletowych i operowych, nominowana do Orłów 2018 za scenografię do filmu „Ostatnia rodzina”.

Miejsce zajęć: teatr Dramatyczny/Teatr Ateneum
11. Ekspresja emocji, czyli już dużo potrafimy – 30. 03. 2019

Zajęcia typu mini drama – bawimy się w aktorów i reżyserów. Uczestnicy spróbują wcielić się w wymyślone postacie i zaimprowizować różne sytuacje. Będą mieli okazje wykorzystać swoją kreatywność oraz wiedzę i sprawności nabyte podczas wcześniejszych zajęć – umiejętność wczuwania się w sytuację, wyrażania uczuć i nastrojów, operowania gestem i głosem, współdziałania w grupie.

Prowadzenie: Bartosz Mazur, aktor filmowy i teatralny

Miejsce zajęć: CC
12. Warsztat wokalno – perkusyjny cz. I – 13. 04. 2019

Zajęcia o roli rytmu w tworzeniu przedstawień teatralnych oraz w życiu codziennym. Dzieci nauczą się zauważać rytm w utworach poetyckich i dowiedzą się, jak można go wykorzystać na scenie. Poznają różne formy ekspresji muzycznej, jak body- percussion i śpiew. Wykorzystując proste instrumenty perkusyjne stworzą własną orkiestrę.

Prowadzący: Natalia Czekała – pianistka, kompozytorka, wokalistka; Krzysztof Guzewicz – perkusista

Miejsce zajęć: TL
13. Zakończenie cyklu zajęć: warsztat wokalno – perkusyjny cz. II – 11. 05. 2019
Występ naszej orkiestry na scenie TL przed rodzinną widownią.

Prowadzący: Natalia Czekała – pianistka, kompozytorka, wokalistka; Krzysztof Guzewicz – perkusista

Miejsce zajęć: TL