Odyseja - Teatr Lalka
Odyseja
Czas trwania: 60 minut (bez przerwy)
Premiera: 19 grudnia 1999
Premiera: 19 grudnia 1999
Wejdź do świata mitów greckich
Adaptacja eposu Homera, która na oczach widzów ożywa w pełnej emocji i przygód historii Odyseusza. Jego wypełniona niebezpieczeństwami podróż prowadzi przez mistyczne krainy starożytnych bogów, spotkania z potworami i wielkimi herosami. Na swojej drodze do Itaki, Odys odkrywa przed nami świat pełen tajemnic i nadludzkiej odwagi.
Aktorzy-lalkarze tworzą niezwykłe plastyczne obrazy, łącząc piękno mitologii z przystępną dla młodszej publiczności formą. To spektakl, który łączy mądrość klasycznych opowieści z niesamowitym bogactwem wizualnym.
„Odyseja” w reżyserii słowackiego mistrza Ondreja Spišáka jest wyjątkowa nie tylko ze względu na swoją formę - od 1999 roku nieprzerwanie gości w repertuarze Teatru Lalka, ciesząc się niesłabnącą popularnością wśród widzów w każdym wieku. To nie tylko podróż Odyseusza, ale także podróż po świecie wyobraźni i pięknie klasycznej literatury.
Na skróty: mitologia, spektakl familijny, klasyka, lektura szkolna, bestseller książkowy, klasyczne formy lalkowe
Nagroda dla Ondreja Spišáka za reżyserię oraz dla Ivana Hudáka za scenografię – VII Międzynarodowe Toruńskie Spotkania Teatrów Lalek'2000
Nagroda Grand Prix – Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek PiF w Zagrzebiu'2001
ATEST – Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego – przyznany przez Kapitułę Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ
Najpiękniejsza jest Itaka
„Teatr”To teatr dla wszystkich: dzieci i ich rodzin, krytyków, profesorów filologii. Każdy na swoim poziomie kompetencji odbiorczej znajdzie w przedstawieniu Lalki coś dla siebie. Dzieci, które nie znają homeryckiej epopei, bez trudu śledzą czytelnie przedstawioną akcji, a z kolei dorośli, znając mitologiczny kontekst opowieści, skupiają się na błyskotliwych scenicznych rozwiązaniach i z humorem prowadzonych rolach.
Płynąć z Odysem
„Teatr Lalek”W tej zabawie podwójnego teatru w teatrze zdarzają się chwile całkiem ponure: giną nieposłuszni wojownicy, chciwi i pazerni, wątpiący w moc bogów i niezłomność Odysa, ufający sobie i własnym namiętnościom. W tych lekkich na pozór, zdawałoby się, grach i bosko-ludzkich relacjach pojawia się, wcale nie bajkowy temat wolnej woli i zależności od sił nadprzyrodzonych – widoczny, choć nie eksponowany, bez cienia dydaktyzmu, a wręcz ukryty dla ciekawych – jasny dla niektórych. Ale to dobrze, bo przedstawienie Spišaka jest jak szeroki parasol skupiający pod sobą wiele ścieżek interpretacji, wiele poziomów porozumienia, obejmujący z powodzeniem tak szeroką widownię – że każdy wyjdzie z niego pewien niepowtarzalnego, małego odkrycia dla siebie.