arrow_leftarrow_rightarrow_leftButton/Goarrow_rightfacebookinstagramtwitter

Aktualności - Teatr Lalka

Powrót

23.06

Grzegorz Turnau o muzyce w teatrze

Fragment tekstu Grzegorza Turnaua o muzyce dla "Teatru Lalek", nr 2-3/2022:

(...) Pierwszym wyzwaniem w Teatrze Lalka, po wielu wcześniejszych doświadczeniach współpracy z moim przyjacielem Jarkiem Kilianem, było „Krzesiwo” Andersena, w przekładzie i z fenomenalnymi tekstami piosenek Hanny Januszewskiej. Mogę powtórzyć to, co powiedziałem wtedy Jarkowi: nie wiem nic o tym spektaklu, ale muzyka pisze się sama, bo wynika z tego, co napisała autorka — ja tylko notuję. I tu — kolejna uwaga: muzyka może w teatrze uruchomić bardzo wiele mechanizmów i odcisnąć piętno na spektaklu, nawet go zdominować, ale najważniejsze w teatrze (także lalkowym) pozostaje słowo. W tym sensie uważam teatr za podstawową epifanię dla kształtującego się, dziecięcego świata intelektualnego: synkretyzm sztuk, ale z literaturą jako elementem absolutnie nadrzędnym. To samo zresztą dotyczy filmu — nie ma dobrego filmu bez dobrego scenariusza.
Jarek Kilian zaufał mi dawno temu i starałem się przez te lata nie zawieść tego zaufania. Co to znaczy? Zazwyczaj nie rozmawiamy o szczegółach inscenizacji. Wysyłamy sobie listy intencyjne. Jarek w formie odniesień do klasyki czy twórczości ludowej, ja w formie prostych nagrań przy pianinie. A potem lokomotywa rusza. Jest człowiekiem, od którego uczę się muzyki — to może brzmieć dziwnie, ale tak jest. Tworzenie muzyki teatralnej jest — na pewno dla mnie — jednocześnie uzupełnianiem własnego wykształcenia muzycznego. 

Krzesiwo, 2016; fot. Marta Ankiersztejn