Dla dzieci w wieku 4+

Hans Christian Andersen

Krzesiwo

Czas trwania: 90 min. / z przerwą

Premiera: Październik 2016

Reżyseria: Jarosław Kilian
Muzyka: Grzegorz Turnau
Scenografia: Robert Czajka
Lalki: Jarosław Kilian
Asystent reżysera: Wojciech Pałęcki
Przygotowanie wokalne: Aldona Krasucka
Zabezpieczenie kaskaderskie: Robert Brzeziński i Jakub Kazikowski

Premiera: Październik 2016

W obsadzie:
Bartosz Budny (gościnnie), Aneta Harasimczuk, Michał Burbo, Roman Holc, Grzegorz Feluś, Aneta Jucejko-Pałęcka, Agnieszka Mazurek, Michał Burbo, Roman Holc, Tomasz Mazurek, Wojciech Pałęcki, Aneta Harasimczuk, Beata Duda-Perzyna, Wojciech Słupiński, Tomasz Mazurek, Beata Duda-Perzyna Roman Holc

Dla dzieci w wieku 4+

Przedstawienie Jarosława Kiliana, z muzyką Grzegorza Turnaua, powstało w oparciu o jedną z najpiękniejszych baśni Andersena. Adaptacja dokonana przez Hannę Januszewską należy do klasyki literatury dramatycznej dla dzieci. To poetycka opowieść o odwadze w dążeniu do spełnienia marzeń, miłości i sile wyobraźni. Śpiewogra została zrealizowana w planie lalkowym. Inspiracją dla scenografii stały się wycinanki Hansa Christiana Andersena.

  • 01 / 12 Zapowiedź
  • 02 / 12
  • 03 / 12
Z recenzji prasowych:

Malwina Głowacka

Lalka jako forma życia

teatralny.pl

Jarosław Kilian, który wybrał Krzesiwo na inaugurację dyrekcji w Teatrze Lalka, po mistrzowsku ożywia to, co pozornie nieożywione. Baśń Hansa Christiana Andersena realizuje w konwencji teatru lalek rewelacyjnie animowanych przez aktorów-lalkarzy. Ten akt twórczy przypomina grę prowadzoną przez dziecko, które siłą wyobraźni uwalnia postać bytu zaklętą w zabawkach, ustawia je w nieoczekiwanych konfiguracjach, tworzy fascynujące światy, snuje nieprawdopodobne historie. Z wiekiem ta zadziwiająca umiejętność słabnie, u dorosłych właściwie znika. Bywają odstępstwa od reguły, a Krzesiwo w reżyserii Kiliana jest przykładem, że dziecięcą zdolność fantazjowania udaje się zachować na dłużej. Znakomitych pomysłów odwołujących się do wrażliwości dziecka jest tu tak wiele, że można by nimi obdzielić kilka przedstawień.

Kilian wykorzystuje poetycką adaptację Krzesiwa Hanny Januszewskiej. Grzegorz Turnau dopełnia tekst znakomitą, graną na żywo muzyką, tworząc coś na kształt śpiewogry. Słowo i dźwięk z równą siłą wprawiają w ruch spektakl. Przywołanie dawnej formy, prawie nieobecnej dziś na scenie, należy odczytywać jako deklarację powrotu do tradycji, której reżyser nie zamierza rewidować ani ustawiać w nowym porządku, ale traktuje ją jako punkt odniesienia, jak niewyczerpany obszar inspiracji. Taki sposób myślenia o teatrze stanie się, jak można podejrzewać, istotnym postulatem programowym Teatru Lalka pod nowym kierownictwem.

Żołnierz powracający z wojny